Domov Blog Ako firmy využívajú blogerov

Ako firmy využívajú blogerov

Autor: Veronika Čopíková

V septembri oslávil blog Lenivá kuchárka 3 roky. Tak ako väčšina blogerov aj my sme si prešli rôznymi fázami, od blogovania vo verzii raz za čas uverejním nový článok, v ktorom sa podelím o svoj najnovší kuchársky počin a ktorý odfotím malým vreckovým fotoaparátom, po pravidelné uverejňovanie obsahu, zlepšovanie vo všetkých oblastiach blogovania a sledovanie najnovších trendov. Za tie roky sme sa stretli s úsmevnými situáciami, ale aj s viacnásobným krútením hlavou nad tým, čo niektoré firmy či webstránky dokážu vymyslieť. Preto sme sa rozhodli podeliť o svoje skúsenosti a zážitky, ktoré by mohli pomôcť hlavne začínajúcim blogerom. A možno ste niektoré z nich zažili aj vy.

Keď ešte len začínate blogovať alebo sa až tak neorientujete v tom, aká by mohla byť cena za vašu prácu, je dosť možné, že niektoré firmy to budú chcieť využiť vo svoj prospech. My síce neblogujeme až tak dlho, zažili sme však niekoľko (podľa nášho názoru) nie úplne férových ponúk, o ktoré sa s vami chceme podeliť, aby ste si na ne dali pozor a mohli si na ne vytvoriť (možno) iný názor.

Aj my sme vinní

Predtým, než sa s vami začneme deliť o tie najväčšie zozbierané „perličky“, musíme sa priznať, že aj my sme na niektoré z nich naleteli. Išlo o ponuky, z ktorých mala prevažne osoh samotná firma ponúkajúca spoluprácu, nie bloger. Prijať takéto ponuky bolo veľmi ľahké, keďže sme o blogovaní ešte veľa nevedeli. S postupom času sme ale na vlastných skúsenostiach/chybách zistili, ako veľmi môžu byť firmy/agentúry „prešibané“. Samozrejme každý hľadá spôsob ako za čo najmenej peňazí (či produktov) vytvoriť čo najviac muziky. Častokrát to ale môže mať za následok to, že bloger z danej spolupráce vyjde výrazne podhodnotený (alebo vôbec neohodnotený). A možno aj vďaka tomuto článku (a mnohým ďalším) niektoré firmy prehodnotia svoje ponuky a zvážia hodnotu samotného blogera s ktorým idú do spolupráce.

Toto sú niektoré formy spoluprác s ktorými sme sa stretli počas blogovania a na ktoré vám chceme povedať náš názor.

1. Vytvor obsah, promuj ho aj so spätným odkazom a budeš mať šancu vyhrať produkt (ktorý predávame na e-shope s vysokou prirážkou)

Toto je podľa nás asi najhorší typ spolupráce, na aký sa bloger môže dať (a zároveň prvý, na ktorý sme naleteli). Firma tým získa neuveriteľne veľa obsahu a propagácie zadarmo a hlavne dostane veľa kvalitných, relevantných odkazov na svoj web. Opäť zadarmo. Tieto spätné odkazy im nesmierne vylepšia SEO (optimalizácia pre vyhľadávanie) a organickú návštevnosť. A všetko ich to bude stáť len maličkú časť z ich budgetu v porovnaní s tým, čo za to dostanú.

A čo tým získa bloger? Za všetku jeho prácu dostane mizivú šancu niečo vyhrať. Je podľa vás takáto spolupráca fér? Ak vás niekedy oslovia s takouto formou spolupráce, náš názor na to je nasledujúci: vypýtajte si za vašu prácu adekvátne finančné ohodnotenie a nestavte na malú šancu vyhrať „super“ cenu.

2. Vytvor obsah a my ťa budeme propagovať (na našom facebooku)

Takýto typ spolupráce nemusí byť nutne pre blogera nevýhodný práve naopak, môže mu veľmi pomôcť ak blogovať len začína. Vďaka sociálnym sieťam firmy sa o blogerovi dozvedia aj ľudia, ktorí ešte jeho blog nepoznajú a môžu sa stať jeho fanúšikmi/sledovateľmi. Určite si však predtým preskúmajte, s akou firmou do takejto spolupráce pôjdete. Môže sa totiž stať, že vás za vašu prácu nebude schopná adekvátne odpromovať.

Ak už áno, tak kde?

V tlačenom časopise. Môžete im poskytnúť obsah, ktorý už máte uverejnený na blogu, čím vám de facto odpadne čas, ktorý  by ste museli venovať jeho tvorbe úplne od začiatku. Ak nás teda osloví nejaký časopis (najmä z oblasti jedla), že by rád uverejnil niektorý z našich receptov v printovej podobe výmenou za spomenutie ako autora receptu, často do takejto spolupráce ideme.

3. Barter. Milovaný i nenávidený, v praxi veľmi často akceptovaný

Väčšinou to vyzerá takto:

ahoj, .... chceli by sme od teba vytvorenie obsahu na tvojom blogu a sociálnych sieťach, ale (aj keď sme obrovská firma s vysokými tržbami) bohužiaľ nemáme budget na to, aby sme ťa za tvoju prácu finančne ohodnotili.

Vtipné a smutné zároveň. Čo dodať, pri takýchto firmách či agentúrach, ktoré zastupujú renomované značky to my, tak ako aj väčšina blogerov, vnímame asi takto: „máme na to ťa zaplatiť za tvoju prácu, ale radšej ti pošleme produkty, ktoré predávame.“ Takáto spolupráca môže a nemusí byť pre blogera výhodná. Zaváži, čo (aký produkt) vám firma za spoluprácu ponúkne. Často sa vás bude firma snažiť presvedčiť, akú (predajnú) hodnotu majú veci, ktoré vám za spoluprácu ponúka. Berte však na vedomie, že výrobné náklady daného produktu tvoria častokrát zlomok predajnej ceny.

4. Iný web odkopíruje celý váš článok a vy za to máte byť vďační

Ďalšia osobná skúsenosť s konkrétnymi webstránkami – známejšími i menej známymi. Prednedávnom sme na jednom nemenovanom veľmi známom webe našli celý náš recept spolu s fotografiami, odkopírovaný dokonca aj s úvodom. Keď sme ich ohľadom tejto skutočnosti kontaktovali, najskôr vôbec nereagovali. Po opätovnom e-maili reagovali na našu otázku argumentom, že na tom nič zlé nevidia, pretože bloger takto predsa získa promo (spomenuli nás pod fotografiou ako autora). Na to sme teda reagovali otázkou, či by im nevadilo, keď budeme z ich stránky kopírovať obsah od ich copywriterov a publikovať ho na našom blogu. Samozrejme, že by sme ich spomenuli v článku ako autorov. Na to už nereagovali a náš recept z ich webu odstránili.

Dobrá správa alias svitá nám na lepšie časy

Aj napriek tomu, že takéto praktiky v slovenskej blogosfére fungujú, musíme uznať, že väčšina firiem, ktoré nás kontaktujú, sa správa férovo a blogera za jeho prácu vie oceniť. Samozrejme, stále sú dôležité čísla a preto nás veľakrát oslovia a následne odmietnu (magické číslo 10 000 followerov na Instagrame, reálnych: ?). Berieme to však ako súčasť "našej práce" a tieto odmietnutia nás posúvajú ďalej. Ak by sme mali spomenúť niektoré spoločnosti, s ktorými sa nám dobre spolupracovalo a nechali nám priestor na kreatívne vyhratie sa, boli by to tieto firmy a agentúry, ktoré v danom čase spoluprácu zastrešovali:

  • Tesco (Asociácia blogerov)

  • Víno Vitis (Seesame)

  • Schär (Best One)

  • Remoska (Ecake)

  • Leerdammer (Zaraguza)

  • Kaufland (PRime Time)

  • a ďalší

A teraz si možno poviete: „tak a vďaka tomuto článku s vami už nikto spolupracovať nebude“

Je určite možné, že niektoré firmy či agentúry tento náš pohľad úplne nepoteší a možno aj nahnevá. To nevieme. Myslíme si však, že je potrebné o týchto veciach hovoriť a otvoriť oči hlavne začínajúcim blogerom, ktorí ešte so spoluprácami nemusia mať veľa skúseností. Po prečítaní tohto článku si možno nabudúce premyslia, akým typom spoluprác chcú obetovať svoj čas a energiu. A samozrejme veríme tomu, že náš názor negatívne neovplyvní firmy, ktoré si spolupráce s blogerom vážia a vnímajú ho ako rovnocenného partnera.

P. S. toto je samozrejme náš názor, možno si tiež bloger a takéto spolupráce ti práveže vyhovujú. V tom prípade dúfame, že ťa tento článok aspoň trošku pobavil. :) Napíš nám do komentára svoj názor a ak poznáš aj iné spôsoby ako firmy využívajú blogerov, budeme radi, ak sa s nami o podelíš o svoju skúsenosť.

 

Veronika a Peťo

Fotografia je od Ivka Tišková

Podporiť ma v tvorbe môžeš kúpou mojich kuchárok


Prezrieť knihu

Napíš komentár

Pridať hodnotenie


Použitím tohto formulára vyjadrujete súhlas s podmienkami ochrany súkromia.

2 komentáre

Pavla 12.2.2019 - 8:13

Dobrý deň Veronika , moja stránka síce funguje len pár mesiacov ale ďakujem za článok, veľmi ste mi pomohli a určite aj ostatným.

Reaguj
Veronika
Veronika Čopíková 17.2.2019 - 18:42

Ahoj Pavla, v prvom rade gratulujem k založeniu blogu :) Pozrela som si váš príbeh a ste naozaj usilovní a pracovití mladí ľudia, takže vám držím palce v plnení vašich snov :) A som rada, že som mohla pomôcť, pokojne ak vás zaujíma nejaká téma, budem rada, ak mi dáte vedieť a my o tom v budúcnosti napíšeme. Krásny deň ti prajem.

Reaguj