Domov Blog Ako vznikol magazín BREZZA

Ako vznikol magazín BREZZA

Autor: Veronika Čopíková
Ako vznikol magazín BREZZA

Ubehlo niekoľko dní, odkedy sme na blogu uverejnili letné číslo magazínu BREZZA. Priznám sa, že stále máme čo robiť pokiaľ ide o organizáciu tímu, vlastného času, plnenia termínov, kvality fotiek a článkov, gramatiky či kompromisov. Aj napriek prebúdzaniu a zaspávaniu so slovom magazín na perách, môžem minimálne za seba povedať, že sa teším z výsledku, ktorý sme dosiahli.

Oproti prvému jarnému číslu, ktoré malo 70 strán, sme vyrástli o niekoľko desiatok strán a zastavili sa až na čísle 139. V letnom čísle nájdete viac ako 20 jednoduchých receptov od raňajkových smoothies, talianskych dezertov až po džemovanie bez cukru (dá sa to a chutia skvele!), a pribudli aj také články ako Milované Toskánsko (cestovanie), Prírodná ochrana pred UV žiarením a návod na výrobu šmrncovnej slamenej kabelky. V závere sa poriadne nadýchnete, na chvíľku zatvoríte oči a vyplavíte všetok nahromadený stres, ktorý sa vo vás nahromadil v priebehu posledných dní, týždňov či mesiacov. To všetko vďaka joge, prostredníctvom ktorej vás naša inštruktorka Peťa prevedie správnym držaním tela, dýchaním a venovaniu času samej/samému sebe.

Ako sme sa vlastne dostali k tomu, že nejaký magazín vznikol?

Keď som začala blogovať o jedle, mala som mnoho snov, ktoré som si síce nelepila na nástenku, ale držala ich v hlave ako pomyselnú túžbu zadržanú v priestore. Po príjemnom víkendovom stretnutí s Ivkou z blogu Dottka vzniklo kopec spoločných plánov. V jednote je sila a v dvojici či trojici sa predsa len kráča (vytvára) ľahšie. Ivka navrhla vytvoriť nejaký spoločný pdf dokument, v ktorom by sme sa s vami podelili o zbierku receptov. Ja som však veľký výmyselník a tak ma napadlo, ak už do niečoho ideme, poďme to robiť vo veľkom, dajme priestor aj témam, o ktoré sa zaujímame a prirodzene cítime, že ich treba šíriť ďalej. A keďže mám okolo seba neskutočne šikovných ľudí, hneď som vedela, koho osloviť. Ivka bola jasná voľba, keďže je nielen neskutočne šikovná fotografka a rozprávačka, ale aj kamarátka.

Ako vznikol magazín BREZZA

Ďalšími dvoma dievčinami, ktoré som oslovila, boli moja sestra Monika a kolegyňa Peťa. Monika má talent na písanie a kreslenie, a okrem toho vyštudovanú jazykovú korektúru. Peťa je nielen vyštudovaná právnička, ale aj jogová inštruktorka, ktorej pracovný deň je omnoho dlhší než ten môj a je pre mňa takým hmotným dôkazom, že sa dá stíhať všetko. Mňa a tieto šikovné dievčiny teda nájdete na prvých stranách magazínu, kde vám o sebe hovoríme čosi viac. Zároveň tvoríme gro tímu vytvárajúceho magazín BREZZA. No v pozadí je ešte jeden človek, o ktorom by som vám rada povedala. Môj priateľ Peťo.

Okrem toho, že stojí za technickou stránkou blogu Lenivá kuchárka (práve vďaka nemu získal náš blog titul Najlepší WordPress blog 2018), je aj tvorcom našich fotografií a zároveň stojí za celým editovaním a grafickou stránkou magazínu BREZZA. Takže náš tím je 5-členný a v tejto chvíli nezdolateľný :D Keďže našou snahou je podeliť sa s vami aj o témy, o ktoré sa zaujímame, ktoré milujeme či potešene nad nimi híkame, prizvali sme si do letného čísla ďalšie šikovné blogerky. Soňa z blogu Tvoriť a ľúbiť sa s nami podelila o jeden z jej úžasných DIY návodov, Evka z blogu Biotiful nám konečne ozrejmila, ako je to s UV ochranou rastlinných olejov a s Paťkou z blogu Hit je zdravo žiť som mala tú česť spraviť príjemný rozhovor.

Prečo práve magazín BREZZA?

Vymyslieť názov nového magazínu je viac ako ťažké :D Skúšali sme všeličo, základ však spočíval v tom, že by mal byť ľahko zapamätateľný, najlepšie slovenský a nie príliš dlhý. A najlepšie by bolo, keby vyjadroval myšlienku, ktorá stojí za celým magazínom. Do poslednej chvíle sme si neboli istí, no teraz, keď je na svete už druhé číslo, plne sa s ním stotožňujem. BREZZA v preklade z taliančiny znamená vánok a to je presne to, čo sme chceli vniesť do vašich (čitateľských) životov prostredníctvom nášho magazínu. Priniesť nové či inak podané témy skrz náš uhol pohľadu. Popretkávať to krásnymi fotkami, chutnými receptami a slovnými hračkami, ktoré stoja za zamyslenie. BREZZA bez jedného Z je zároveň môj obľúbený strom a to už od literárnej výchovy v 5. ročníku základnej školy. Prezradíte mi, čo ste videli za názvom vy?

Aké nástrahy či komplikácie sa vyskytli počas tvorby letného čísla?

Motivácia tvoriť a vhodne si rozložiť čas, aby sme všetko stihli bez stresu, bola v tomto prípade rozhodujúca. Aj z vlastnej skúsenosti však určite poznáte, že kým nemáte presne stanovený termín (a aj v tomto prípade si to odkladáte na poslednú chvíľu), akosi to všetko odkladáte bokom a zhromažďujete na kôpku urobím to neskôr. Táto situácia nastala aj v našom prípade, preto pôvodne plánovaný termín vydania na prvý letný deň (21. jún) nevyšiel. Vydanie sa posunulo takmer o mesiac, posledné dni sme každý jeden večer po práci a taktiež víkendy strávili vkladaním vytvorených článkov do magazínu, korektúrou, úpravou fotiek a občasným vytrhávaním vlasov :D Nebola to žiadna sranda a nebyť vzájomnej podpory a vyhliadky toho, že sa z letného čísla budete tešiť, by sme to nezvládli. Posunutie termínov však malo aj jednu pozitívnu stránku – ukázalo, že vieme spojiť sily, nakopnúť sa a makať na tom, aby letné číslo bolo čo najdokonalejšie a neboli v ňom žiadne chybičky. Okrem toho sa vďaka tomu na poslednú chvíľu vytvorili mnohé hodnotné články, ktoré dotvárajú celkovú toskánsku atmosféru a slnečné leto. Takže všetko zlé je na niečo dobré platilo aj v našom prípade.

Ako vznikol magazín BREZZA

Ako vlastne vyzerá tvorba magazínu?

Mierne chaoticky :) Nakoľko máme za sebou zatiaľ len 2 čísla, veríme, že časom sa nám podarí vniesť do toho trošku organizovanosti, time manažmentu a napriek tomu zachovať kreativitu celého procesu. Letné číslo však vyzeralo nejako takto: vytvorili sme si zdieľaný Excel, do ktorého každá z nás napísala témy, ktorým by sa v letnom čísle chcela venovať. Polovicu z nich sme okresali, keďže už vtedy sme vedeli, že je nereálne, aby sme ich všetky stihli. V priebehu vytvárania magazínu a posledné týždne pred koncom sme okresali aj tú zvyšnú polovicu na ďalšiu polovicu (alebo tretinu?).  Brainstormingy sú také, napadne vás milión receptov, tém a článkov, ktoré by sa strašne hodili do daného čísla. Rúk však máme len 10, takže postupne sa nápady vykryštalizujú a zostane ich len zopár.

Každá z nás sa následne pustila do tvorby svojich článkov, pričom ja som ustavične dievčatá popoháňala, aby nám to zasielali priebežne a stihli sme to všetko bez stresu :D Človek mieni, život mení, nakoniec som moje grilovačkové recepty robila predposledný víkend pred vydaním magazínu a naše ráno po svadbe sme (ešte mierne pod parou) strávili fotením jogy. Takže ak chcete ísť do nejakého spoločného projektu, rátajte s tým, že nepôjde všetko podľa vašich plánov a aj vy sami častokrát nepôjdete príkladom. Keď sme mali všetky články, pustili sme sa do ďalšieho kroku – nahadzovania obsahu do InDesignu. Tento krok nám zabral hodiny po práci a dni cez víkendy.

Ako vznikol magazín BREZZA

Po nahodení obsahu nastalo to, čo nazývam sebaspytovanie „prečo sme do toho išli?“ alias kontrola gramatiky a štylistiky. Neberte to zle, ja mám rada gramatiku a robenie opráv, ale ak sa to opakuje v niekoľkodňových intervaloch a vy si myslíte, že to už skončilo a potom príde ďalší Word s opravami (týmto ďakujem našej korektorke Monike), je to tak trochu na zbláznenie. Ale už je to za nami, preto to píšem s ľahkosťou (aj keď InDesign nechcem minimálne mesiac vidieť). Keď sme mali magazín hotový a takpovediac tip-top, rozhodli sme sa ho vypustiť do sveta. Určite ale viete, že dnes to nestačí. Vytvorenie niečoho krásneho, na čo ste hrdý a chcete to zdieľať s ostatnými, si vyžaduje marketing. Takže sme sa pustili do vytvorenia banneru, ktorý vidíte na pravej lište blogu, aktualizácie podstránky Magazín, tvorby newslettera, spustenia samostatného účtu na Instagrame (nezabúdajte používať #brezzamag, aby sme sa o vás dozvedeli) a vytvárania príspevkov na Facebooku.

A ako to vyzerá, ak sa rozhodnete magazín tlačiť?

V prvom rade si musíte ujasniť, v akom náklade by ste chceli váš magazín tlačiť. Následne sa rozhodnete, v akom formáte. Najlepšie je, ak už viete, koľko strán váš magazín bude mať (vyhnete sa tomu, že pôvodná cena sa zdvojnásobí). Ak už viete tieto parametre, pustíte sa do vyhľadávania a oslovovania tlačiarní. Ja som ich oslovila niekoľko, pričom musím povedať, že som sa stretla s rôznymi typmi reakcií. Každá jedna tlačiareň odpísala, odlišovali sa však ochotou a záujmom o náš projekt. Nakoniec sme sa rozhodli pre tlačiareň, kde ma asi hodinu po zaslaní požiadavky na cenovú kalkuláciu, kontaktoval samotný obchodný riaditeľ. Vysvetlil mi, ako tlač prebieha, pozval nás na stretnutie a v rámci neho nám ukázal ich tlačiareň a stroje. Vzhľadom na to, že sme plánovali vytlačiť magazín len v malom náklade, klasická ofsetová tlač pre nás bola nedosiahnuteľná kvôli vyššej cene. Chceli sme však zároveň vybrať kvalitný papier, ktorý zachová farebnosť našich fotografií a dodá nášmu obsahu punc výnimočnosti. A podarilo sa :)

Vďaka tomu, že nám pán Polgár pomohol pri výbere papiera a vytlačil skúšobné vzorky na rôznych typoch papiera, aby sme sa vedeli lepšie rozhodnúť a taktiež so mnou ochotne komunikoval aj v poobedných či večerných hodinách, vieme dnes omnoho viac o tom, ako to pri tlači chodí a čo všetko je potrebné spraviť, ak chcete v závere držať váš vlastný kúsok práce. Ak by ste niekedy zvažovali niečo tlačiť (a to aj v malom náklade), odporúčam cielene zablúdiť na Typografia plus.

Verím, že toto drobné nahliadnutie do zákulisia našej tvorby vás zaujalo a viete si už lepšie predstaviť, ako vytváranie magazínu prebieha. A ak máte vysnívaný podobný projekt, dúfam, že vám tieto informácie pomôžu na ceste za vaším snom!

Môže sa vám páčiť

Napíšte komentár


Použitím tohto formulára vyjadrujete súhlas s podmienkami ochrany súkromia.

Top
Veronika Čopíková
Ahoj, vieš že máme aj svoj lenivý klub? Toto sú jeho výhody.
Holler Box

Staň sa členom môjho lenivého klubu!

Každý týždeň dostaneš na email nový recept, moje novinky z gastro sveta a zľavu na môj magazín a kuchársku knižku.

   

CHCEM BYŤ ČLENOM

Holler Box